Skip to main content

A vezető az egyik legfontosabb összetevő abban, hogy mennyire eredményes egy tréning

Minden vezető azt szeretné, hogy munkatársai fejlődjenek, egyre hatékonyabban és magabiztosabban végezzék a munkájukat. A szervezetek is tudják, hogy az emberek képzése kulcsfontosságú, napjainkban az emberi erőforrás a legfontosabb érték.

A vállalati tréningek ezért terjedtek el az elmúlt 10-20 évben. De – ha már sok időt és pénzt erre szánunk – mitől lesz a tréning valóban hasznos?

Győrvári Noémi munkatársunk nemrégiben lezajlott szakdolgozati kutatásában éppen erre kereste a választ, és izgalmas eredményeket talált arról, hogy a vezetőknek kulcsszerepe van ebben a folyamatban. A vizsgálat középpontjában a tréning transzfer állt, vagyis az, hogy a résztvevők mennyire tudják alkalmazni a képzésen tanultakat a mindennapi munkájuk során.

A vezetői támogatás jelentősége

A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy pozitív kapcsolat van a vezetői támogatás és a munkavállalói tréning transzfer folyamat között. Minél inkább támogatják a vezetők a tréningen tanultak alkalmazását, annál hatékonyabban tudják a munkavállalók beépíteni az új ismereteket a mindennapi munkájukba.

Motivált munkavállalók

Mit tegyél vezetőként, hogy beosztottaid képzése a legeredményesebb legyen?

  1. Támogasd őket többféle módon is: Az alkalmazottak magasabb észlelt támogatásról és hatékonyabb transzfer folyamatról számoltak be, ha a vezető többféle módon nyújtott segítséget. Nyújts gyakorlati és érzelmi támogatást is!
  2. Vegyél részt a tréning folyamatában: Vegyél részt a tréningprogram kiválasztásában, ismerd meg a tartalmát és a céljait!
  3. Kommunikálj: Beszéld meg a beosztottaiddal, hogy mire tudják használni a munkájuk során, amit a tréningen tanultak!
  4. Teremts lehetőségeket: Biztosíts lehetőséget a tanultak gyakorlására és alkalmazására a mindennapi munkában!
  5. Adj visszajelzést és elismerést: Ha azt látod, hogy az alkalmazottad sikeresen alkalmazta azt, amit tanult, ismerd el, adj neki pozitív visszajelzést!

A motiváció és önkéntesség szerepe

A kutatás azt is kimutatta, hogy a résztvevők motivációja és a tréningen való részvétel önkéntessége jelentősen befolyásolja a tréning sikerességét. Azok a munkavállalók, akik magas motivációval és pozitív hozzáállással vesznek részt a tréningen, sokkal inkább alkalmazzák a tanultakat a mindennapi munkájukban. Az önkéntesség mértéke szintén fontos tényezőnek bizonyult. Ha a munkavállalók szabadon dönthetnek a részvételről, az növeli az autonómiaérzetüket és a motivációjukat.

Összességében a kutatás megerősíti, hogy a vezetők kulcsszerepet játszanak a tréningek hosszú távú hatékonyságában. A többféle támogatási forma, valamint a munkavállalók motivációjának és önkéntességének ösztönzése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a tréningeken tanultak valóban beépüljenek a mindennapi munkavégzésbe, ezáltal növelve a szervezet hatékonyságát és versenyképességét.

Ahhoz, hogy a képzések valóban támogassák az üzleti célok elérését, az egyéni motiváció és a vezetők szerepe mellett más tényezők is kulcsfontosságúak. Ha HR-esként szeretnéd elsajátítani a tréningek és fejlesztési programok hatékonyságának növelését, csatlakozz a magyar nyelvű „The Brinkerhoff Certification for High Performance Learning Journeys – Champion Level” minősítő képzésünkhöz!