Sok helyen halljuk, olvassuk, hogy a világ átalakult az exponenciális változások és a pandémia eredményeképpen, és hogy kialakult az „új normális”, egy új működési mód. Az ügyfélprogramjainkon ennek kapcsán kerül rendszeresen szóba az új vezetés témaköre is. A változás mára folyamatossá vált, az élet minden területére kiterjed, és egyre gyorsabb, így  ebben a környezetben kell a legjobb teljesítményt nyújtanunk.

Az embereknek biztonságra és bizalomra van szükségük – nemcsak arra, hogy bennük bízzanak, hanem arra is, hogy ők bízhassanak a vezetőikben. A vezetőnek hitelesnek kell lenni ahhoz, hogy kiépítse ezt a bizalmat. A közös célokat a közös értékek mentén, folyamatos tanulással lehet csak elérni, és a vezetőknek nincs más választásuk, mint hogy mindebben támogassák a munkatársaikat. Valódi eredményeket akkor hozunk létre, ha sikereink vannak és örömmel végezzük a munkánkat, ha a mindennapokban flow-ba tudunk kerülni. Egy vezető nem tudja flow-ba hozni  a munkatársait, de ha célokat fogalmaz meg, biztosítja a visszajelzést és odafigyel az emberek képességeire, akkor olyan környezetet teremt, ami kedvez a flow-nak .

Én négy olyan vezetői viselkedést emelek most ki, amivel ebben a környezetben sikereket lehet elérni:

1. A folyamatos és gyors változások, a magánéletünk és az üzleti élet jelentősen felgyorsulása miatt rugalmasnak kell lennünk, gyorsan kell reagálnunk, meg kell birkóznunk a sebességgel. Semmit sem vehetünk biztosra többé – meg kell tanulnunk együtt élni a bizonytalansággal, amiben a legfontosabb vezetői viselkedés az, hogy a vezető legyen jelen.

A bizonytalan időkben minden eddiginél nagyobb szükségünk van arra, hogy a vezetők, akik meghallgassanak és támogassanak bennünket, akik törődjenek velünk, és biztosítsák, hogy mi is törődjünk egymással. Ha távolról vagy otthonról dolgozunk, akkor is szükségünk van a vezetőnk jelenlétére, és arra, hogy számíthassunk rá, bármi is történik.

2. Az új és bizonytalan idők kísérletezésre, innovációra hívnak bennünket, amihez folyamatosan próbálkoznunk kell, szükségünk van sikerekre és kudarcokra is, hogy kiderítsük, mi működik, és mi nem. Kulcsfontosságúvá válik a vezetőinktől, kollégáinktól és ügyfeleinktől kapott visszajelzés– ezen keresztül, ezekből is tanulunk. Ehhez olyan vezetőre van szükségünk, aki megengedi, hogy hibázzunk, és hogy tanuljunk ezekből a hibákból, hiszen ettől leszünk okosabbak, felkészültebbek. Olyan környezetet érdemes kialakítani, ahol tere van az új ötleteknek és új utak keresésének, ahol folyamatos az innováció. Nagy szükségünk van arra, hogy vezetőink a visszajelzést életünk szerves és természetes részének tekintsék, hogy inspiráljanak bennünket a tanulásra – nap mint nap.

3. A világban mára munkavállalók milliói dolgoznak távmunkában, a csapatok új szabályrendszereket hoznak létre a globális, virtuális együttműködéshez. A járvány több szempontból is felgyorsította a digitális transzformációt és a távmunka bevezetését, megerősítette annak létjogosultságát. Amikor a kollégáink távmunkában dolgoznak, akkor is támaszkodnunk kell rájuk, és el kell hinnünk, hogy hozzánk hasonlóan mindenki a legtöbbet hozza ki magából. Ehhez olyan vezetőre van szükségünk, aki elhiszi, hogy a legjobbra törekszünk a munkánkban, és aki felhatalmaz minket erre a működésre. Erős és kiterjedt hálózatokat kell kialakítanunk, egyenlő partnerekkel, olyan kultúrát kell építenünk, aminek a bizalom és a felelősségvállalás az alapja. Ehhez olyan vezetőkre van szükségünk, akik felelősséget vállalnak, és megosztják velünk a felelősséget a közös célok eléréséért.

4. Nemcsak a munkavégzés helye, hanem annak módja is megváltozott, ami folyamatos döntéshelyzeteket eredményez. Mátrix szervezetekben dolgozunk, egyszerre több vezetővel és számtalan prioritással, lépést kell tartanunk a folyamatos változással és ennek érzelmi következményeivel, ami végtelenül nehéz, és fárasztó is. Olyan vezetőkre van szükségünk, akik nem tévesztik szem elől a célt, megmutatják nekünk, hogy egy adott pillanatban mi a legfontosabb, és hogyan priorizáljunk a számtalan, egyformán fontos feladat között. A vezetőink tudnak számunkra olyan környezetet teremteni, ahol motiváltan végezzük a munkánkat, és ahol örömmel nézünk szembe a folyamatosan megújuló feladatok, a tanulás és a növekedés kihívásaival.

new leadership, vagyis ez az újfajta vezetés nagyon emberközpontú, és a kollektív képességekre épít. Arra, hogy ebben a komplex világban csak együtt tudunk sikereket elérni, csak akkor megyünk előre, ha megbízunk egymásban és egymásra támaszkodunk. Olyan környezetet építünk, ahol mindenki képesnek érzi magát a feladatai ellátására, és örömét leli abban.

Frenyo Andrea

This site is registered on wpml.org as a development site.