Az amúgy is egyre jobban pörgő exponenciális változásokat még hangsúlyosabbá tette a pandémia, az embereket elbizonytalanította a hirtelen átalakult élet, az otthoni munkavégzés, vagy éppen a járvány és az átszervezések következményeivel kapcsolatos félelem. Mindnyájan másképp bántunk egymással – volt, aki bezárkózott, volt aki jobban támaszkodott a környezetére mint eddig –, a vezetők szerepe, a velük kapcsolatos elvárások is megváltoztak. Olyan vezetői viselkedések, kompetenciák kerültek előtérbe, amelyekről már korábban is tudtuk, hogy fontosak, de mára nélkülözhetetlenné váltak. Ezek a vezetői kompetenciák nagyon fontos szerepet játszanak abban, hogy a cégek és az ott dolgozó emberek hogyan érzik magukat, mennyire fejlődnek, és hogy végzik a munkájukat.

Látható egy kéz melyben egy szív lebeg légy jelen

Mik is azok a legfontosabb vezetői viselkedések, képességek, kompetenciák, amikre a mai világban a leginkább számítanak a munkatársak? Célorientáltság, értő figyelem, csapatmunka, coaching, kezdeményezőkészség, innovatív gondolkodás, visszajelzés, felelősségvállalás, felhatalmazás, bizalom, döntéshozatal, priorizálás, motiváció – hogy csak a legkiemelkedőbbet említsem.

tanulj a hibákból

A világ folyamatos és gyors változásainak hatására a magánéletünk és az üzleti élet is jelentősen felgyorsult. A mindennapokban is rugalmasnak kell lennünk, gyorsan kell reagálnunk, meg kell birkóznunk ezzel a gyorsasággal, ami nagyon komoly kihívást jelent, miközben semmit sem vehetünk biztosra többé, és meg kell tanulnunk együtt élni a bizonytalansággal is.

Ebben a környezetben minden eddiginél nagyobb szükségünk van az utat mutató és kijelölő vezetőkre, akiknek van jövőképük, akik meghallgatnak és támogatnak minket, válaszolnak a kérdésekre, törődnek velünk, és biztosítják, hogy mi is törődjünk egymással. Sokan dolgozunk távolról, de ilyenkor is szükségünk van a vezetőnk jelenlétére, és arra, hogy számíthassunk rá, bármi is történik.

oszd meg a felelősséget

Az új és bizonytalan idők kísérletezésre, innovációra hívnak bennünket, ami csak úgy működik, hogy ha próbálkozunk, sikereink és kudarcaink vannak, amikből kiderül, hogy mi működik, és mi nem. Ugyanilyen fontos, és nagyon sokat segít minden visszajelzés, amit a vezetőinktől, kollégáinktól és ügyfeleinktől kapunk – ezeken keresztül, ebből is tanulunk

 

Vagyis a vezetőknek meg kell engedniük, hogy hibázzunk, ezekből a hibákból tanulunk, ettől leszünk okosabbak, felkészültebbek. Olyan környezetben tudunk eredményeket elérni, ahol tere van az új ötleteknek és új utak találásának, és folyamatosan az innováció. A vezető mindennapjaink szerves és természetes része kell, hogy legyen a visszajelzés, ami mindenkit folyamatos tanulásra ösztönöz.

 

Vállalatok és munkatársak milliói dolgoznak távmunkában, a csapatok új szabályrendszereket hoznak létre a globális, virtuális együttműködéshez. A járvány több szempontból is felgyorsította a digitális transzformációt és megerősítette annak létjogosultságát. Amikor a kollégáink távmunkában dolgoznak, akkor is támaszkodnunk kell rájuk, és el kell hinnünk, hogy hozzánk hasonlóan mindenki a legtöbbet hozza ki magából

 

Ebben a helyzetben olyan vezetőre van szükségünk, aki elhiszi, hogy mindenki a legjobbra törekszik a munkájában, és aki felhatalmaz erre a működésre. Erős networköt kell kialakítanunk, egyenlő partnerekkel, olyan kultúrát építve, aminek a bizalom és a felelősségvállalás az alapja. A vezetőknek nemcsak vállalniuk kell a felelősséget, hanem a munkatársakat is felelőssé kell tenniük a közös célok eléréséért.

dönts a prioritásokról

A munkavégzés új módjai folyamatos döntéshelyzeteket eredményeznek: mátrix szervezetekben dolgozunk, egyszerre több vezetővel és számtalan prioritással. A feszültségeket is kezelnünk kell, lépést kell tartanunk a folyamatos változással is, és meg kell birkóznunk az érzelmi következményekkel, ami végtelenül nehéz, és fárasztó is.

 

Nagyon fontos, hogy a vezetők ne tévesszék szem elől a célt, segítenek dönteni, megmutatni a többieknek, hogy egy adott pillanatban mi a legfontosabb, és hogyan priorizáljunk a többi fontos feladat között.  A vezetőknek olyan környezetet kell teremteniük, ahol a munkatársak motiváltan végzik a munkájukat, és örömmel nézzne szembe a tanulás és növekedés kihívásaival.

 

Frenyo Andrea

This site is registered on wpml.org as a development site.