Voltál már olyan helyzetben, amikor szeretted volna elmondani valakinek, hogy nem tetszik a viselkedése, de tartottál attól, hogy megsértődik, és ezért inkább hallgattál?
Nagyon zavart egy helyzet, de nem akartad ezt mondani, nehogy megbántsd a másikat?
Erre való az úgynevezett visszajelzés.
Mit is jelent ez a szó?
Inkább vállalati környezetben találkozhatsz vele, de remekül működik a magánéletben is: elmondom, hogy én mit gondolok egy adott helyzetről vagy viselkedésről.
Sokkal könnyebb ez akkor, ha valamivel jól vagyok, tetszik, amit a másik csinál, bár ilyenkor sem mindig könnyű ezt szavakba önteni, de ennél még sokkal nehezebb az, ha valami bánt, zavar, vagy azt szeretném, hogy másképp legyen.
Ha igazán fontos, amit el szeretnél mondani, és arra törekszel, hogy a másik meg is értse, hogy mit szeretnél, hogyan szeretnéd, hogy megváltoztassa a viselkedését, akkor 3 lépésben próbáld meg összeszedni a mondanivalódat:
- mik a tények?objektív adatok, információ, ami rendelkezésedre áll a helyzettel kapcsolatban, pl:„ezen a héten harmadszor jöttél haza egy órával később, mint ahogyan napközben ígérted”. Nincs benne bántás, neheztelés, minősítés, csak a puszta tények.
- hogyan hat rám ez a viselkedés?pl: „ez nagyon rosszul esik, mert úgy készültem, hogy meleg legyen a vacsora, amikor megérkezel, és együtt ülhessünk le enni” és
- mit szeretnék, hogyan szeretném, hogy viselkedj legközelebb?pl: „arra kérlek, hogy amikor nem vagy biztos abban, hogy mikor jössz, akkor azt jelezd előre, hogy úgy készülhessek”.
Ha megadod a módját és az idejét az ilyen jellegű beszélgetéseknek, akkor sokkal nagyobb eséllyel érhetsz el eredményt úgy, hogy a kapcsolatotok sem sérül – nem marad köztetek neheztelés.
Fejlődni szeretnél a visszajelzések területén? Nézd meg kurzusunkat!