fbpx Skip to main content

Cikkünk első felében körbejártuk, hogy mi is az a konfliktus, és megbeszéltük, hogy nem kell tőle tartani, hiszen az élet része: mindannyian szembesülünk vele akár napi rendszerességgel. Megnéztük, milyen konfliktuskezelési stratégiák vannak, és hogyan ismerheted fel a rád jellemzőt. Végül szóba került az önismeret fontossága, és – ha emlékszel – a konfliktus esetén alkalmazható kommunikáció témájával zárult a cikk. Innen folytatjuk – nézzük, hogyan működik az asszertív kommunikáció a gyakorlatban!

Asszertív kommunikáció a gyakorlatban

Ahhoz, hogy sikeresen kommunikálj és valóban asszertív legyél, három dologra van szükséged: 

  1. értő figyelemre, amellyel meghallgatod a másikat
  2. a saját álláspontod bátor képviseletére
  3. kellő önismeretre, hogy el tudd dönteni, mikor melyiket használd

és a bónusz a sok-sok gyakorlás, hogy éles helyzetben igazán jól menjen! 

Azt kérdezed, mégis hogyan kezdj bele? Mutatunk egy nagyon hasznos technikát:  az én-üzenetet. Ezek olyan, több részből felépített mondatok, amelyekkel kifejezheted a szükségleteidet úgy, hogy magadról beszélsz, konkrétan fogalmazol, és nem minősíted a másikat. Lássunk egy példát! Ahelyett, hogy:

„Állandóan késel a megbeszéléseinkről, képtelenség így együtt dolgozni veled!”

mondhatod, hogy:

„A legutóbbi két alkalommal negyedórával később érkeztél a meetingre, és kevesebb időnk maradt átbeszélni, merre haladjunk a projekttel. Számomra nehéz így végezni a munkámat.”

Ugye, mennyivel jobban hangzik? Nézzük, mi történt: 

  • az „állandóan késel” helyett konkrét megfogalmazás: a legutóbbi két alkalommal, negyedórával később
  • kiderült, hogy pontosan mi ezzel a probléma, milyen gondot okoz ez a viselkedés nekem
  • és azt is megmosztottam, milyen érzést generál ez bennem. 

Az én-üzenet önmagában még nem oldja meg a konfliktust – de a nézeteltérés elmélyülése helyett a megoldás és a jó kapcsolat fenntartása felé visz minket. Ha elmondtad, hallgasd meg a másik válaszát, majd foglald össze saját szavaiddal. Kérdezhetsz is, vagy bátoríthatod arra, hogy meséljen még, pontosítsa az elmondottakat: „Értem, tehát azért késel, mert közvetlenül ebédszünet után van a meeting, és az épület másik feléből érkezel. Segítene, ha keresnénk egy délelőtti időpontot?” Ha jól használod ezeket a kérdéseket és válaszokat, a partnered érzi majd, hogy valóban figyelsz rá, fontos neked, amit mond, meghallgatod és számít a véleménye. A megfelelő kommunikáció hidat épít közöttetek!

Hogyan lesz ebből konfliktuskezelés?

Talán már érzed, mennyire jó hatással van a megfelelő kommunikáció a két ember közötti kapcsolatra. Ez élesebb konfliktusok esetén is jól működik, de hosszabb időt, több megbeszélést, egyeztetést igényel. A lényeg, hogy mindkettőtöknek a win-win szituáció lebegjen a szeme előtt! Ha kezdenéd elveszíteni a fejedet, vagy a másikon látod ennek jeleit, nyugodtan kérj időt, hogy végiggondolhassátok a dolgokat, és higgadtabban térjetek vissza a témára. 

Ne félj attól, hogy konfliktusba kerülsz! Mindenkivel megesik, szinte naponta – a fontos az, hogy megtanuld kezelni ezeket a helyzeteket. Megfelelő önismerettel, az értő figyelmed fejlesztésével és asszertív kommunikációval te is képessé válhatsz megtartani az egyensúlyodat konfliktushelyzetekben és kezelni azokat. Legyen szó munkahelyi, párkapcsolati vagy egyéb konfliktusról, ezek az eszközök  mindig hasznodra válnak.

A konfliktuskezelés egyik kulcsa a gyakorlás, lehetőleg nem éles helyzetben, hanem olyankor, amikor nem vonódsz be erősen. Erre nagyon jó eszközt jelentenek a különböző konfliktuskezelési tréningek, kurzusok. A flownál találsz kommunikációs és önismereti kurzusokat, illetve különböző konfliktuskezelési és vezetőképző csomagokat. Válassz közülük, ha szeretnél sikeresebb lenni a másokkal való beszélgetésben, elérni, hogy meghallgassanak és egy konfliktus után úgy továbbhaladni, hogy mindketten elégedettek vagytok a megoldással. 

Örömmel látunk téged is kurzusaink elégedett hallgatói között! Kattints a honlapunkra, ahol tovább olvashatsz és videót is megnézhetsz a képzésekről, vagy írj nekünk a hello@flow4learning.hu e-mail címre!  

Oktatóink által mentorált Konfliktuskezelés hatékonyan című nagykurzusunkra itt tudsz jelentkezni!