fbpx

Tudod, miért mondanak fel a legtöbben a munkahelyükön? Igen, sokszor még mindig a pénz az elsődleges ok, de nem mindig – és amikor igen, a második helyen a vezetővel való kapcsolat szerepel. „Kikészít a főnököm” – panaszkodnak sokan, mások pedig úgy érzik, rabszolgának vagy éppen automatának tekintik őket. Szóval igaz a mondás: “A munkavállalók céget választanak, és vezetőt hagynak el”. Ma, amikor a munkaerőpiac legfőbb problémája a munkaerőhiány és a fluktuáció, az értékes alkalmazottak elveszítése olyasvalami, amit egyetlen cég és csapat sem engedhet meg magának. Ha pedig a főnök az első számú probléma, és a vállalatodnál te vagy az egyik vezető, akkor mi sem egyszerűbb, mint tenni ez ellen, és jobb vezetővé válni.

Válj jobb vezetővé – de hogyan?

Mintha ez ennyire egyszerű lenne – gondolhatod. Igazad van, egyáltalán nem ilyen egyszerű javítani a vezetői készségeiden: sok tanulásra és tudatos változtatásra van szükség hozzá. Vezetőként nem elég, ha a szakterületeden profi vagy, hiszen ahhoz, hogy embereket vezess, jóval mélyebb és szerteágazóbb tudásra van szükséged, mint azoknak, akiket irányítasz. A szakértelem mellett az emberekkel való bánásmód is alapvető része ennek a tudásnak.

Lehet, hogy elsőre ijesztően hangzik, hogy a sokéves tanulás, szakmai tapasztalat, a területed mélyreható ismerete még nem tesz automatikusan jó vezetővé. Ezek a képességek azonban tanulhatók! A vezetői kompetenciák elsajátíthatók és fejleszthetők, és ehhez számos forrás áll rendelkezésedre. 

Miből áll a vezetői kompetencia? Az egyik alapvető részét az adottságaid alkotják. Ezekkel együtt születtél vagy kifejlődtek benned az életed során, mára pedig viszonylag állandónak mondhatók. Változtatni nem igazán tudsz rajtuk, viszont érdemes rájuk építeni – ilyen például a tehetség. A másik két összetevő azonban jól fejleszthető: a tudás főként elméleti tanulás, míg a képességekre és készségekre gyakorlati tapasztalatszerzés, gyakorlás révén tehetsz szert.

Ahogy korábban említettük, a szaktudás önmagában még nem tesz igazán jó vezetővé, a főnökkel való elégedetlenség pedig a fluktuáció egyik elsődleges oka. Így minden vállalkozásnak érdeke, hogy segítse azok fejlődését, akik a csapatok élén állnak, vagy a jövőben ilyen pozícióba kerülhetnek.

Melyek ezek a sokat emlegetett jó vezetői tulajdonságok?

Ha megkérdeznénk a cikk elején említett kilépő dolgozókat, vajon mit mondanának, milyen főnököt szerettek volna ahelyett, aki felmondásra késztette őket? Valószínűleg elhangoznának olyan kifejezések, mint inspiráló, olyan, aki figyel az alkalmazottai igényeire, átlátja és érti a csapat munkáját, és hosszú távon is utat mutat. Éppen ezek azok az elsődleges készségek, amelyekkel egy jó vezető együtt tartja, motiválja és irányítja a csapatát. Nézzük, milyen szerepekben kell helytállnia a legtöbb vezetőnek!

Az első és talán legfontosabb a csapat építése és motiválása. Ha nem működnek megfelelően a dolgok, te leszel az, aki észreveszi vagy megkérdezi a munkatársakat, hogy mire van szükségük. Látod, mire képesek a kollégáid, és segítesz nekik kihozni a legjobbat önmagukból. Mindezt úgy, hogy közben a saját motivációdat is ápolod, hiszen a vezető lelkesedése ragadós!

A másik fontos szerep a stratégia meghatározása. Te vagy a közvetlen kapocs a csapatod és a felsővezetés között. Te értesülsz az éves tervekről, a vállalat fő irányvonalairól egy adott időszakban. Így aztán a te feladatod a csapatod ehhez igazodó stratégiáját kialakítani úgy, hogy abban mindenkinek meglegyen a megfelelő helye. 

Gyakran elhanyagolt, de nélkülözhetetlen vezetői teendő a kapcsolatépítés. A fent említett kapocs szerep azt is jelenti, hogy nagyon fontos az erős  kapcsolati háló, benne a te stabil helyed a kollégáid, a társosztályok, az üzleti partnerek és a felső vezetés között. 

Más és más kompetenciákra van azonban szükség a vállalati hierarchia különböző szintjein. Míg középvezetőként a legfontosabb, hogy megtanulj delegálni, támogasd, motiváld és fejleszd a kollégáidat, addig topmenedzserként már egész másra van szükség. Ha most lettél vezető, ne felejts nyitott maradni a visszajelzésekre sem, és ha kell, legyél képes a változtatásra. Nemrég még te is egy voltál a csapatból – nem könnyű megtalálni az egyensúlyt a csapattag és a jó vezető szerepe között. 

Különbséget jelent a fentiekhez képest, hogy ha akiket irányítasz, maguk is vezetők. Itt sokkal nagyobb jelentőséget kap a kiemelkedő döntésképesség, a jó konfliktustűrés és konfliktuskezelés, az önállóság és a felelősségvállalás, de ne feledkezzünk meg a magas szintű önmenedzselésről sem! Ahhoz, hogy másokat hatékonyan tudj vezetni, az önismeret és a tudatosság elengedhetetlen.

Ha felsővezetővé lépsz elő, akkor előtérbe kerül a stratégiai szemléleted, a képességed a trendek felismerésére és a prognosztizálásra, mindemellett pedig jó, ha fejlődsz a tárgyalókészség, a válságmenedzsment és a céltudatosság terén is. 

Így fejleszd a vezetői kompetenciáidat

Az imént felsoroltak természetesen nem jelentik a jó vezető teljes kompetenciatárát. Iparágtól, mérettől, a csapattól, a benne lévő emberek személyiségétől, és a te karakteredtől  is függ, hogy neked pontosan mire van szükséged. A vezetői tulajdonságok, képességek és készségek a karriered során folyamatosan fejleszthetők. Attól függően, hogy hol akadtál el, miben látod a fejlesztés szükségességét – kommunikáció, motiváció, vezetési stílus vagy az érzelmi intelligencia terén, és még sorolhatnám – számos lehetőség áll rendelkezésedre, hogy egyre jobb vezetővé válj.

Vezetőként törekedned is kell erre, hiszen a te fejlődésed megjelenik nemcsak a kollégáid hatékonyságában és eredményességében, hanem a munkahelyi jóllétükben is. Nem önzés önmagaddal kezdeni a fejlődést, hogy aztán jobban észrevedd azt is, hogy a csapatodnak mire van szüksége. Még jobb, ha már a vezetői szerepre készülve elkezded a tanulást!

A gondolkodásmód, a vezetői attitűd, a készségek fejlesztése és a sikeres vezetővé válás kulcsa ugyanis a tanulásban rejlik. Sokféle mód van erre a személyes mentorálástól a különböző tréningeken át az elméleti tanulásig. A Flownál a Sikeres vezető képzés mellett találsz olyan minikurzust, amelyik a delegálásban segít majd téged, de megtanulhatod azt is, hogyan energizáld a csapatodat, vagy miként motiváld azokat, akikkel együtt dolgozol. 

Tudjuk, hogy nem vagy könnyű helyzetben – különösen a mai, válságokkal terhelt, folyamatosan változó világban komoly kihívást jelent embereket vezetni és egy cég, egy csapat eredményességéért felelősséget vállalni. Legyél a céges hierarchia bármelyik szintjén, az önfejlesztés nem közhely, hanem olyan befektetés, amelynek eredménye a kollégáid elköteleződésében és a csapatod sikerében mutatkozik meg. 

Nézd át kínálatunkat, élj a lehetőséggel! Legyen a te munkahelyed az, ahol szeretnek dolgozni az emberek, és jó vezetőként legyél te az elégedettségük egyik oka. Szeretettel várunk a kurzusaink hallgatói között! Kattints a honlapunkra, ahol tovább olvashatsz és videót is megnézhetsz a képzésekről, vagy írj nekünk a hello@flow4learning.hu e-mail címre!